Dodatek oleju lnianego do potraw sprawia, że zyskują one niepowtarzalny smak i aromat, a ponadto są bogatsze w cenne dla zdrowia składniki. Jednak sposobem na zwiększenie jego spożycia nie jest wyłącznie używanie go jako dodatku do sałatek, past warzywnych, sera twarogowego, zup itd. Możesz używać olej lniany do picia w czystej postaci bezpośrednio z kieliszka lub łyżki. Sprawdź, jak pić olej lniany i jakie efekty to daje.

Spis treści

  1. Jak pić olej lniany ? Na czczo, na noc czy po jedzeniu?
  2. Picie oleju lnianego – efekty
  3. Jaki olej lniany do picia wybrać?

Jak pić olej lniany ? Na czczo, na noc czy po jedzeniu?

Olej lniany możesz spożywać na różne sposoby, w zależności od tego, jak Ci wygodnie. Ważne, żeby zagościł na stałe w Twojej diecie, jeśli chcesz odczuć jego pozytywny wpływ na zdrowie (a także skórę, ponieważ jest to produkt, który ze względu na swój skład znajduje szerokie zastosowanie w kosmetyce).

Zaleca się, aby przyjmować 30 ml oleju lnianego dziennie. Taka ilość odpowiada trzem łyżkom stołowym lub sześciu łyżeczkom (choć jeśli Ci wygodniej możesz wlać olej lniany do małego kieliszka). Aby było Ci łatwiej przyjąć taką ilość oleju lnianego w czystej postaci, rozłóż sobie 30 ml na 3 porcje. Przykładowo jedną łyżkę oleju wypij między śniadaniem a obiadem, drugą między obiadem a kolacją, a ostatnią po wieczornym posiłku. Olej lniany możesz pić również na czczo.

Istnieją jednak inne teorie na temat picia oleju lnianego. Niektórzy zalecają, aby spożywać go na czczo. Olej nie podrażnia błony śluzowej przewodu pokarmowego, a wręcz ją osłania. Dlatego możesz spożywać go na czczo, jeśli taka forma najbardziej Ci odpowiada. Z drugiej strony picie oleju po posiłku, a nie na czczo zwiększa przyswajalność witaminy rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K), które w nim występują.

Jeszcze inni mówią, że olej lniany najlepiej pić na noc. Tak naprawdę pora dnia nie ma większego znaczenia. Zarówno spożywanie oleju rano, wieczorem, jak i między posiłkami przynosi pozytywne efekty. W większości badań nad wpływem oleju lnianego na zdrowie, jest on podawany w kilku dawkach w ciągu dnia. Najważniejsze, aby pić go regularnie w zalecanych ilościach.

Jeśli taka forma spożywania oleju lnianego Ci nie odpowiada, możesz stosować go po prostu jako dodatek do potraw. Podkreśli ich smak, a jednocześnie zwiększy wartość odżywczą. Zaleca się, aby dodawać go do potraw na zimno np. sałatek, domowych past z warzyw lub nasion roślin strączkowych, twarożku, czy samodzielnie przygotowywanych sosów.

olej lniany jako dodatek do białego sera

Picie oleju lnianego – efekty

Jakie efekty przynosi regularne picie oleju lnianego? Ze względu na to, że jest bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów omega-3, a ponadto stanowi źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy E pomaga w przypadku:

  • przewlekłych zaparć – spożywanie nasion lnu, a także pozyskiwanego z nich oleju lnianego to znany od lat sposób na zaparcia. Są to produkty, które tworzą „osłonę” na błonie śluzowej jelit, co zapobiega jej podrażnieniu i umożliwia swobodne przemieszczanie się masy kałowej. Ich skuteczność potwierdzają badania naukowe. W jednym z nich zaobserwowano, że podawanie oleju lnianego osobom poddawanym hemodializie było tak samo skuteczne w leczeniu zaparć, co przyjmowanie oleju mineralnego [1]. Poza tym olej lniany nie tylko ułatwia wypróżnianie, ale i ze względu na działanie rozkurczowe zmniejsza dolegliwości bólowe towarzyszące zaparciom. W przypadku tej dolegliwości picie oleju lnianego także na czczo powinno wzmocnić efekty.
  • Reumatoidalnego zapalenia stawów – picie oleju lnianego jest wskazane również w przypadku chorób, którym towarzyszy stan zapalny. A to dlatego, że jest bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów omega-3, które hamują produkcję cytokin prozapalnych. Poza tym wyróżnia się wręcz idealną proporcją kwasów omega-6 do omega-3, dzięki czemu te pierwsze nie blokują przeciwzapalnego działania tych drugich.
  • Zespołu policystycznych jajników (PCOS) – wyniki badań pokazują, że picie oleju lnianego może pomagać nie tylko w przypadku chorób stawów, czy zaparć, ale i PCOS. W jednym z nich zaobserwowano, że suplementacja 1 g oleju i witaminy E przez 12 tygodni miała korzystny wpływ na wskaźniki insulinooporności, a także przyczyniła się do zmniejszenia poziomu całkowitego i wolnego testosteronu [2].
  • Choroba wrzodowa żołądka – siemię lniane, a także olej lniany są od lat wykorzystywane również w łagodzeniu dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Szczególnie polecane są nie tylko w przypadku zaparć, ale i choroby wrzodowej. Wynika to z tego, że tworzą „osłonę” błony śluzowej i chronią ją przed drażniącym działaniem enzymów trawiennych.
  • Suchość gardła – może być oznaką przeziębienia, ale także odwodnienia lub spania z otwartymi ustami. Oprócz nieprzyjemnego uczucia suchości w gardle często towarzyszą jej trudności w przełykaniu i ból. Na szczęście są domowe sposoby na to, aby nawilżyć gardło i złagodzić nieprzyjemne dolegliwości. Oprócz tabletek do ssania, czy syropu możesz sięgnąć po olej lniany albo dodać do potraw zmielone siemię lniane, które ułatwi przełykanie kęsów pokarmu.

Ponadto naukowcy zaobserwowali, że spożywanie oleju lnianego może być pomocne w przypadku hipercholesterolemii, nadciśnienia tętniczego, nefropatii cukrzycowej, a także zaburzeń układu kostnego [3], [4], [5], [6].

Regularne picie oleju lnianego ma również pozytywny wpływ na cerę. Ze względu na wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, sprawia, że skóra jest odpowiednio nawilżona. Poza tym są to składniki o działaniu przeciwzapalnym. Dlatego olej lniany polecany jest nie tylko w codziennej pielęgnacji skóry (jako składnik kosmetyków, czy diety), ale i leczeniu trądziku.

Spożywanie oleju lnianego ma pozytywny wpływ na stan skóry również ze względu na to, że jest on źródłem witaminy E. Zalicza się ona do jednego z najsilniejszych przeciwutleniaczy występujących w żywności. To oznacza, że spożywanie produktów, które mają ją w składzie, neutralizuje wolne rodniki, a tym samym opóźnia proces starzenia się skóry.

Olej rzepakowy do smażenia – jaki wybrać? Zobacz tutaj.

Jaki olej lniany do picia wybrać?

Pamiętaj, że klucz do sukcesu tkwi nie tylko w regularnym piciu oleju lnianego. Niemniej istotny jest wybór wysokiej jakości produktu. Najlepszy olej lniany do picia to ten wysokolinolenowy (o wysokiej zawartości omega-3), który pozyskiwany jest ze starannie wyselekcjonowanych nasion pochodzących ze sprawdzonych upraw. Ponadto powinien być tłoczony na świeżo bez użycia wysokiej temperatury (najlepiej nieprzekraczającej 35℃), niefiltrowany i nierafinowany. Olej lniany o takich parametrach często nazywany jest budwigowym.

olej lniany tłoczony na zimno do picia

Gdy wybierzesz już odpowiedni produkt, pamiętaj o właściwym przechowywaniu. Olej lniany tłoczony na zimno jest podatny na psucie. Dlatego zaleca się, aby przechowywać go w temperaturze poniżej 7℃ przez maksymalnie 6 tygodni po otwarciu. Nie martw się, jeśli w tym czasie zmętnieje. Nie jest to oznaka niskiej jakości produktu, a jedynie naturalnego procesu sedymentacji. Natomiast wyznacznikiem wysokiej jakości oleju lnianego do picia jest jego delikatny smak bez wyraźnej gorzkiej nuty.

W związku z tym, że olej lniany należy spożyć dość szybko po otwarciu butelki, wybierz taką pojemność, która Ci to umożliwi. W naszej ofercie dostępne są zarówno oleje lniane pakowane w butelki 250 ml, jak i 500 ml. Dzięki temu będziesz mógł wybrać produkt odpowiadający Twoim potrzebom.

Bibliografia:

[1] Ramos CI, Andrade de Lima AF, Grilli DG, Cuppari L. The short-term effects of olive oil and flaxseed oil for the treatment of constipation in hemodialysis patients. J Ren Nutr. 2015 Jan;25(1):50-6.

[2] Memarzadeh MR , Asemi Z . The Effects of Omega-3 Fatty Acids and Vitamin E Co-Supplementation on Indices of Insulin Resistance and Hormonal Parameters in Patients with Polycystic Ovary Syndrome: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2017 Jun;125(6):353-359.

[3] Avelino AP, Oliveira GM, Ferreira CC, Luiz RR, Rosa G Additive effect of linseed oil supplementation on the lipid profiles of older adults Clin Interv Aging. 2015 Oct 22;10:1679-85.

[4] Paschos GK1, Magkos F, Panagiotakos DB, Votteas V, Zampelas A. Dietary supplementation with flaxseed oil lowers blood pressure in dyslipidaemic patients. Eur J Clin Nutr. 2007 Oct;61(10):1201-6.

[5] Soleimani A, Taghizadeh M, Bahmani F, Badroj N, Asemi Z Metabolic response to omega-3 fatty acid supplementation in patients with diabetic nephropathy: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Clin Nutr. 2017 Feb;36(1):79-84.

[6] Mirfatahi M, Imani H, Tabibi H, Nasrollahi A, Hedayati M. Effects of Flaxseed Oil on Serum Bone Turnover Markers in Hemodialysis Patients: a Randomized Controlled Trial. Iran J Kidney Dis. 2018 Jul;12(4):215-222.