Duża różnorodność surowców, z jakich wytwarzane są oleje, pozwala dobrać najlepszy produkt dla siebie. Nie ma jednego, najlepszego oleju. Każdy jest jedyny w swoim rodzaju. Właśnie dlatego wybór pomiędzy olejem z czarnuszki a olejem rzepakowym to sytuacja win-win. Większą zagwozdką może się okazać podjęcie decyzji, gdzie kupić konkretny olej. Bardzo istotne znaczenie ma bowiem proces pozyskiwania oraz obróbka surowców. Na co w takim razie zwrócić uwagę, wybierając olej?

1. Proporcje kwasów omega – optymalny dla zdrowia stosunek kwasów omega-3 do omega-6 to 1:5. I chociaż przyjmowanie kwasów z grupy omega jest zdrowe, trzeba to robić z umiarem. Właśnie dlatego najlepsze będą oleje bliskie idealnej proporcji, ewentualnie zawierające więcej kwasów omega-3.

2. Termin przydatności do spożycia – zazwyczaj oleje naturalne posiadają krótką datę ważności, więc jeśli chcesz stosować produkt sporadycznie, wybierz taki, który dłużej zachowuje świeżość. W tym przypadku będzie to olej rzepakowy, którego termin przydatności do spożycia wynosi nawet 6 miesięcy.

3. Sposób obróbki – najlepsze oleje są tłoczone na zimno i nierafinowane. Dzięki temu zachowują swoją formę biochemiczną naturalnie występującą w roślinach.

4. Zawartość witamin – tutaj warto zwrócić uwagę w szczególności na witaminę E, która jest największą zaletą naturalnych olejów. W oleju rzepakowym znajduje się 600 mg/kg, zaś w oleju z czarnuszki – 400 mg/kg.

Warto przy tym koniecznie podkreślić, że obydwa oleje należy stosować w wersji tłoczonej na zimno. Oleje, które są tłoczone w wysokich temperaturach nie zawierają tylu substancji odżywczych i właściwości, więc nadają się tylko do smażenia. Z kolei olej rzepakowy tłoczony na zimno znajduje zastosowanie nie tylko jako dodatek do sałatek, past czy ziemniaków, ale także do smażenia czy pieczenia. Olej z czarnuszki przeznaczony jest już wyłącznie do spożywania na zimno.

Olej z czarnuszki – dlaczego warto go dodać do posiłku?

Olej z czarnuszki może być cennym składnikiem diety. Jako dodatek do posiłków sprawdzi się doskonale, ponieważ posiada intensywny ziołowo-korzenny posmak. Świetnie podkreśla smak sałatek, przetworów, zup oraz sosów. Ale to nie jedyna korzyść z dodawania oleju z czarnuszki do posiłków. Największe znaczenie ma tak naprawdę to, że produkt zawiera duże ilości substancji odżywczych, świetnie wpływających na organizm. Należą do nich między innymi:

– kwasy tłuszczowe wielonienasycone

– kwas eikozadienowy

– garbniki

– sterole

– witamina E

– biotyna

– przeciwutleniacze

– alkaloidy

– beta-karoten.

Dzięki temu produkt działa przeciwcukrzycowo, przeciwnowotworowo, antyalergicznie i antyoksydacyjnie. Do tego zwalcza pasożyty jelitowe, ma działanie przeciwwrzodowe i rozkurczowe oraz wpiera pracę wątroby i nerek.

Co jeszcze daje picie oleju z czarnuszki? Kliknij tutaj, aby się przekonać!

Jak stosować olej z czarnuszki?

Ogólnie przyjętym zaleceniem dotyczącym picia oleju z czarnuszki jest spożywanie około 1 łyżeczki dwa razy dziennie. Jednak jeśli dopiero zaczynasz przyjmowanie oleju z czarnuszki, lepiej nie rób tego na czczo, ale razem z posiłkiem. Wystarczy dosłownie kilka kropel, aby z czasem stopniowo zwiększać dawkę i dojść do tej zalecanej. Oczywiście możesz też stosować produkt jako dodatek urozmaicający smak potraw. A ponieważ nie może być używany do pieczenia i smażenia, wzbogaci dietę o cenne wartości odżywcze. Spróbuj poeksperymentować ze smakami – na przykład wymieszaj olej z czarnuszki z innym olejem bazowym lub dodaj kapkę cytryny. Po około 2-3 miesiącach stosowania najprawdopodobniej zauważysz pierwsze efekty. Pamiętaj, by robić przerwy w suplementacji

Olej rzepakowy – niezastąpiony do smażenia

Jeśli szukasz oleju, który sprawdzi się zarówno do smażenia, jak i do stosowania na zimno, wybierz olej rzepakowy. Miej tylko na uwadze, że poddając olej obróbce termicznej traci on swoje właściwości. Ale w przypadku, gdy zależy Ci głównie na korzyściach zdrowotnych wynikających ze stosowania oleju rzepakowego, używaj go na zimno. Zachowa on wtedy zawarte w składzie wielonienasycone kwasy tłuszczowe, sterole, tokoferole oraz witaminy K i A. Dzięki temu przyniesie następujące korzyści:

– poprawi stan skóry

– obniży ryzyko wystąpienia cukrzycy

– obniży poziom cholesterolu

– zmniejszy ryzyko rozwoju komórek nowotworowych

– wspomoże koncentrację i zapamiętywanie.

Jeśli jednak chcesz używać oleju rzepakowego do smażenia, możesz śmiało na niego postawić. Nie przytłoczy smaku potraw i ułatwi gotowanie.

Tutaj przeczytasz więcej o właściwościach oleju rzepakowego.

Gdzie najlepiej kupić olej rzepakowy i z czarnuszki?

Niezależnie od tego, czy zdecydowałeś się na olej rzepakowy, czy olej z czarnuszki, wybierz sprawdzonego producenta. Najlepiej kupować oleje od producentów rolnych, którzy doglądają procesu produkcji już od momentu zasiewu. W gospodarstwie Oleje Wielkie Rychnowo wytwarzamy oleje z nasion pochodzących z własnych upraw. Dbamy o to, by rośliny dorastały naturalnie, bez dodatku środków dosuszających. Zapewniamy roślinom optymalne warunki glebowe oraz dokładnie selekcjonujemy nasiona. To sprawia, że powstałe oleje są całkowicie naturalne i pełne prozdrowotnych właściwości.

Sprawdź też nasz wpis o oleju lnianym!