Proces obróbki surowca bezpośrednio wpływa na jego właściwości. Dotyczy to również olejów, o których można usłyszeć mnóstwo różnych opinii. Niektórzy twierdzą, że oleje trzeba wykluczyć z diety, ponieważ sprzyjają nadwadze i podwyższają poziom cholesterolu. Zaś inni zachęcają do włączenia ich do swojej diety. Co ciekawe, zarówno jedni, jak i drudzy mają rację! Działanie oleju zależy bowiem od surowca oraz procesu jego obróbki. Oleje rafinowane i filtrowane, które nie są tłoczone na zimno, a używa się ich tylko do smażenia, raczej nie przyniosą organizmowi nic dobrego poza dodatkowymi kaloriami. Za to oleje tłoczone na zimno, nierafinowane i niefiltrowane to bogactwo składników odżywczych i cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Z czego wynika tak duża różnica?

Czym się różni olej rafinowany od nierafinowanego?

Rafinowanie to proces polegający na oczyszczaniu oleju wysoką temperaturą, wodą i chemikaliami. Z kolei olej nierafinowany powstaje w wyniku wygniatania nasion bez udziału wysokiej temperatury i środków chemicznych. Pomiędzy olejem rafinowanym a nierafinowanym jest mnóstwo różnic nie tylko na etapie produkcji. Niektóre z nich zauważymy na pierwszy rzut oka. Olej rafinowany ma przede wszystkim ciemniejszą barwę od nierafinowanego i jest klarowny. Nie ma też smaku czy zapachu. Za to oleje nierafinowane są jaśniejsze oraz posiadają charakterystyczny roślinny smak i aromat. Często na dnie butelki powstaje osad, który jest wynikiem naturalnego procesu nazywanego sedymentacją. Jednak najważniejszą różnicą jest zawartość prozdrowotnych składników odżywczych. Oleje nierafinowane są pełne witamin, minerałów oraz cennych kwasów tłuszczowych. Ich spożywanie przynosi mnóstwo korzyści dla zdrowia. Z tego powodu większość z nich nie nadaje się do smażenia czy gotowania, ponieważ w wysokich temperaturach utraciłyby swoje właściwości. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe poddane działaniu wysokich temperatur mogą ponadto sprzyjać powstawaniu w organizmie substancji rakotwórczych. Proces obróbki olejów wpływa też na ich termin przydatności do spożycia. Oleje rafinowane mają długą ważność, podczas gdy naturalne oleje tłoczone na zimno psują się stosunkowo szybko.

Zbliżają się święta, więc przemyśl zakup podarunkowego zestawu olejów z naszego sklepu.

Czas na krótkie podsumowanie! Informacje zawarte w poniższej tabeli pomogą Ci szybko odróżnić olej rafinowany od oleju nierafinowanego.


Oleje rafinowane

Oleje nierafinowane

ciemna barwa

jasna barwa

brak smaku, zapachu
roślinny smak i aromat charakterystyczny dla poszczególnych gatunków surowców

wysoka temperatura dymienia

najczęściej niska temperatura dymienia

śladowe ilości witamin

duża ilość steroli, witamin

jednonienasycone kwasy tłuszczowe

wielonienasycone kwasy tłuszczowe

długa przydatność do spożycia

krótka przydatność do spożycia

Zachęcamy do nabycia wysokiej jakości oleju nierafinowanego ze sprawdzonego źródła. Będzie on wtedy nie tylko smaczniejszy, ale też zdrowszy. Taki produkt znajdziesz na naszej stronie internetowej. W naszym gospodarstwie nie tłoczymy ani nie rafinujemy olejów. Możesz przyjrzeć się procesowi produkcji olejów tłoczonych na zimno, klikając tutaj. Przekonasz się, jak troszczymy się o rośliny oleiste oraz dlaczego nasze oleje są wyjątkowe.