Wysoki cholesterol zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia. Może przyczyniać się do rozwoju miażdżycy, zawału lub udaru. Eksperci podkreślają, jak ważne jest dbanie o jego prawidłowy poziom. Istnieje wiele preparatów mających na celu obniżenie cholesterolu. Jednak podstawą zawsze była i jest dieta. Dobrze, gdy składa się ze zdrowych tłuszczów. A skąd czerpać ich pokłady?

Nie od dziś wiadomo, że nic nie dostarcza zdrowych tłuszczów w takich ilościach, jak oleje. Mowa oczywiście o olejach tłoczonych na zimno i nierafinowanych. Odpowiedni proces produkcji ma kluczowe znaczenie dla jakości produktu. Surowce poddane właściwej obróbce zachowują więcej właściwości prozdrowotnych i lepiej wpływają na organizm. Tłoczenie na zimno zapobiega utracie cennych wartości odżywczych. Rafinowanie olejów polega na ich czyszczeniu, przez co stają się jednorodne, ale tracą przy tym swój smak i aromat. Co prawda mają dłuższą datę przydatności do spożycia, ale nadają się tylko do smażenia. Z kolei oleje tłoczone na zimno i nierafinowane z reguły nie są przeznaczone do poddawania wysokiej obróbce. Za to ich właściwości powodują mnóstwo korzyści dla zdrowia, w tym obniżenie złego cholesterolu.

Do grona olejów najskuteczniejszych w obniżaniu poziomu cholesterolu należą:

  • olej lniany
  • olej konopny
  • olej rzepakowy
  • olej makowy
  • olej rydzowy
  • olej z czarnuszki
  • olej gorczycowy.

Warto włączyć któryś z nich do swojej diety, by odnieść wymierne korzyści.

Zdrowe tłuszcze – zobacz jak mogą obniżyć cholesterol

Tak jak wspomnieliśmy na początku, pierwszym krokiem mającym na celu obniżenie poziomu cholesterolu jest wprowadzenie zdrowej diety. Oto kilka zasad:

  • Ogranicz tłuszcze trans
  • Jedz więcej warzyw i owoców
  • Zamień tłuste mięso na chude (drób, ryby, mięso cielęce)
  • Jedz ryby morskie (makrela, śledź, flądra)
  • Wzbogać dietę w błonnik pokarmowy (otręby, płatki owsiane, pieczywo razowe)
  • Wybieraj produkty z obniżoną zawartością tłuszczu
  • Ogranicz spożycie alkoholu
  • Zrezygnuj ze smażonych potraw
  • Włącz do diety oleje zimnotłoczone.

Dieta bogata w zdrowe tłuszcze jest najskuteczniejszą metodą obniżenia poziomu cholesterolu. Dlaczego oleje tak dobrze wpływają na cholesterol? Ponieważ zawierają sterole, które przypominają cholesterol, dzięki czemu blokują jego wchłanianie w przewodzie pokarmowym. Tym samym zmniejszają jego stężenie we krwi.

Jaki olej na cholesterol – sprawdź, na co zwracać uwagę

Nie taki cholesterol straszny, jak go malują. Poza niewątpliwie groźnym cholesterolem LDL, mamy do czynienia z cholesterolem HDL, czyli tym ,,dobrym”. Jak można się domyślić, olej tłoczony na zimno powinien obniżać poziom złego, a podnosić poziom dobrego cholesterolu. Za takie działanie odpowiadają nie tylko sterole, ale również kwasy omega-3. Tak więc czym więcej steroli i kwasów z grupy Omega, tym wyższą skuteczność będzie wykazywał dany olej. Ważny jest także optymalny stosunek kwasów omega-3 do omega-6. Wzorowe właściwości posiada olej lniany oraz olej konopny.

Klikając tutaj dowiesz się, gdzie kupić wysokiej jakości olej konopny.

Oleje na obniżenie cholesterolu

Jednym z najlepszych olejów na obniżenie cholesterolu jest olej lniany. Udowodniły to badania Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Wśród 150 badanych, grupa spożywająca 15ml oleju lnianego dziennie uzyskała lepsze efekty niż osoby, które tylko stosowały dietę obniżającą cholesterol. Z badań wynika, jak duży wpływ na poziom cholesterolu mają zdrowe tłuszcze.

Cennym sprzymierzeńcem w walce z wysokim poziomem cholesterolu jest również olej konopny. Produkt składa się aż w 80% z wysokonienasyconych kwasów tłuszczowych, z czego 22% to kwasy omega-3.

Na obniżenie cholesterolu warto stosować też olej rzepakowy. Jak ten produkt wypada z porównaniu ze słynną oliwą z oliwek? Możesz to sprawdzić, klikając tutaj.

Tak naprawdę większość olejów tłoczonych na zimno, nierafinowanych i niefiltrowanych będzie wykazywać właściwości regulujące poziom cholesterolu. Ale to nie jedyna ich właściwość.

Właściwości zdrowotne olejów tłoczonych na zimno

Oleje tłoczone na zimno wykazują dużo więcej właściwości niż tylko obniżanie poziomu złego cholesterolu. Należy do nich:

  • pozytywny wpływ na skórę, włosy i paznokcie
  • zapobieganie chorobom układu sercowo-naczyniowego
  • obniżenie poziomu glukozy we krwi
  • łagodzenie alergii i stanów zapalnych
  • wsparcie układu immunologicznego
  • zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotworów
  • wsparcie zdrowia psychicznego i układu nerwowego
  • regulacja gospodarki hormonalnej.

Jak więc widać, zdecydowanie warto wzbogacić codzienną dietę o jeden z prozdrowotnych olejów. Można dodawać je do ulubionych potraw lub spożywać bezpośrednio. Najważniejsze jest to, aby nie używać olejów zimnotłoczonych do smażenia. Dlaczego? Ponieważ w znakomitej większości nie pozwala na to niska temperatura dymienia. Poza tym podczas obróbki termicznej surowce tracą swoje naturalne właściwości, smak oraz aromat.

Na naszym blogu znajdziesz więcej informacji na temat poszczególnych olejów. Na przykład tutaj przeczytasz o właściwościach oleju z czarnuszki.